GPCC nätverkade och spred kunskap om personcentrerad vård i Almedalen

Publicerad

En del av GPCCs syfte är att verka för att ställa om svensk hälso- och sjukvård till att bli mer personcentrerad. Almedalen är en unik samlingsplats som gör informationsspridning, nätverkande och samtal för att arbeta mot detta mål möjligt.

Brett deltagande och ökat intresse

Under Almedalsveckan 2015 deltog GPCCs centrumföreståndare Inger Ekman och medarbetare i seminarier och möten, på runda bordssamtal, middagar och mingel arrangerade av bl.a. Dagens Medicin/Takeda, Studieförbundet Bilda och Vårdförbundet.

- Man märker tydligt att personcentrerad vård nu verkligen har blivit ett etablerat begrepp som många talar om, och som ses av många som det bästa sättet att effektivisera och demokratisera vården, reflekterar Inger Ekman över veckan.

Personcentrerat mingel

På onsdagkvällen 1/7 stod GPCC värd för ett välbesökt och uppskattat mingel i trädgården som tillhör det hus som Sahlgrenska Akademin hyr under Almedalsveckan. Ett 80-tal inbjudna från politik, patientorganisationer, professionsorganisationer och akademi deltog. GPCC hade medarbetare på plats som var experter på personcentrerad forskning, implementering och utbildning och filosofi, och kvällen fylldes av samtal kring dessa och många andra aspekter av personcentrerad vård.

GPCCs personcentrerade mingel

GPCCs personcentrerade mingel, och Hans Karlsson, chef för avdelningen för vård och omsorg, SKL samtalar med GPCCs Inger Ekman.

Seminarium om Myter om jämlik vård och personcentrerad vård

På torsdagen 2/7 arrangerade GPCC ett seminarium ihop med Västra Götalandsregionens Kunskapscentrum för jämlik vård. Seminariet hette Myter om jämlik vård och personcentrerad vård. Både jämlik vård och personcentrerad vård är termer som används av många och i många olika sammanhang, och många ”myter” florerar kring dessa. I detta seminarium togs 14 myter upp, och syftet var att bokstavligen talat sticka hål på dem.

Salen var helt full och seminariet för de som inte fick plats i lokalen fick seminariet visas på en skärm i korridoren utanför. Seminariet live-sändes också på webben och kan även ses i efterhand på YouTube. Se länk högst upp under rubriken på denna nyhetstext.Seminariepanelen i full diskussion

Sylvia Määttä sticker hål på myter representerade av ballonger.

Seminariepanelen i full diskussion och Sylvia Määttä sticker hål på myter representerade av ballonger.

Panelen bestod av Agneta Karlsson, statssekreterare hos Gabriel Wikström, Socialdepartementet, Folkhälsa, sjukvård och idrott, Inger Ekman, professor, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet. Sylvia Määttä, docent, Kunskapscentrum för Jämlik Vård (KJV) vid Västra Götalandsregionen. Elisabeth Wallenius, förbundsordförande, Sällsynta Diagnoser. Sara Riggare, egenvårdsexpert, Dagens Patient, Ander Blanck, VD, LIF samt Åsa Ljungvall, Utredare, Myndigheten för vårdanalys. Moderator var Bengt Kristensson Uggla, professor, Finlands svenska universitet Åbo Akademi.

Foto: Pontus Sundén