Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Partnerskapet - två experter möts

Personcentrerad vård innebär att se en människa som har en diagnos, en människa med tankar, känslor, erfarenheter och kunskaper, traditioner och värderingar.

Samhällen och människor förändras och idag ser vi det som en mänsklig rättighet att få bestämma över vårt liv och vår kropp. Personcentrerad vård innebär att man tillskriver patienten både rättigheter och ansvar när det gäller den egna vården.

Konsekvensen av detta blir att hälso- och sjukvården måste se den hjälpsökande personen som en aktiv partner, med den nödvändiga kunskap och kompetens som krävs för att kunna utforma en vård som är ändamålsenlig för patienten som person. Det innebär inte att personen blir ”kund” och att vården ska leverera efter dennes önskemål – partnerskapet innebär ett gemensamt ansvar, och vården måste anpassas efter båda parters mål, expertis, och resurser.

Inom hälso- och vårdverksamhet är mötet mellan patienten och professionelle fundamentalt för att forma partnerskapet eftersom det alltid utgår från patientens berättelse. Ofta kännetecknas vården av korta möten. Ett stort ansvar ligger då på vårdpersonalen att ändå kunna se och möta hela personen och inte bara sjukdomen.

Att skapa ett förtroende som innebär att patienter eller närstående vågar lita på personalens professionalism och omtanke kräver en hög grad av skicklighet och kan ta tid. Men om det lyckas och en överenskommelse/samsyn mellan personal och patient/närstående etableras om vad som ska ske och på vilket sätt, finns förutsättningar för ett personcentrerat arbetssätt.

”Partnerskap” i juridisk mening innebär att två personer genom avtal förbinder sig att genomföra vissa åtaganden. Avtalet befästs i ett kontrakt. Inom personcentrerad vård kan kontraktet översättas till ”personlig hälsoplan”, ett gemensamt dokument som ger stöd för hur vården skall genomföras och säkerställas.

Forskning om personcentrerad vård visar att den mertid som tas för att lyssna och komma överens om en hälsoplan betalar sig mångfalt i form av kortare vårdtid och högre tillfredsställelse för patienten.

Sidansvarig: Jeanette Tenggren Durkan|Sidan uppdaterades: 2017-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?