Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att lyssna på patientberättelsen

Ett personcentrerat arbetssätt innebär att en blir medveten om varje persons vilja, motiv och resurser genom att verkligen lyssna på patienters och närståendes berättelser: ”Det här är jag och detta vill jag berätta om mig, vad jag vill, och kan eller inte kan och behöver.”

En vanlig kommentar från personal är: ”Jag lyssnar väl alltid på patienterna.” Men det är stor skillnad på att höra och att lyssna. Personal hör säkert ofta att patienter och närstående säger något eller påkallar uppmärksamhet – men att sedan stanna upp och lyssna kräver mer och är svårare. Det professionella lyssnandet är avancerat och det kan ta tid att skapa en förtroendefull relation. Om man inte har tid i den omedelbara situationen måste man som personal ändå svara och till exempel förklara att man kommer tillbaka vid en viss tidpunkt då mer tid finns för samtal.

Fokus i berättelsens innehåll är alltså patientens upplevelse och tolkning av sitt tillstånd, hur symtomen påverkar det dagliga livet och vilka möjligheter (resurser) patienten har i sin livssituation. Berättelserna (ofta flera) ger underlag för den gemensamma hälsoplaneringen, och kan i sig vara läkande och öka möjligheten att finna lindring av symtom. Att få hjälp med att lyfta fram sina förmågor och se dessa som personliga resurser kan ytterligare bidra till läkningsprocessen. Att tvärtom bli ignorerad eller förminskad kan bidra till det motsatta.




 

Sidansvarig: Jeanette Tenggren Durkan|Sidan uppdaterades: 2017-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?