Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fyra forskare från Göteborgs universitet på årliga listan över världens mest citerade

Nyhet: 2017-11-28

Fyra forskare från Göteborgs universitet finns med på 2017 års lista över världens mest citerade forskare: Kaj Blennow, Henrik Nilsson, Karl Swedberg och Henrik Zetterberg.

Varje år publiceras en lista över världens topp-en-procent mest citerade forskare, baserad på data från referens- och citeringsdatabasen Web of Science. 2017 års lista består av 3 538 forskare från hela världen, varav fyra är verksamma vid Göteborgs universitet.

Kaj Blennow, professor i klinisk neurokemi och Henrik Zetterberg, professor i neurokemi, leder tillsammans forskningsgruppen för neurokemisk patofysiologi och diagnostik. Forskargruppen har uppmärksammats för sin forskning om hur Alzheimers kan diagnosticeras och behandlas. Läs mer om Blennows och Zetterbergs forskning i forskarporträttet:
Kaj Blennow och Henrik Zetterberg ger nytt ljus på Alzheimersgåtan (Sahlgrenska akademins webbplats)

Henrik Nilsson, docent i biologi, bedriver forskning som genom DNA-baserad identifikation studerar svamp från jord- och vattenprover. Syftet är att klargöra vilka svampar som finns i ett visst område och hur olika svampsamhällen skiljer sig åt.

Karl Swedberg, seniorprofessor i medicin, välkänd för sin forskning kring hjärtsvikt och hjärtinfarkt. Swedberg arbetar även som vetenskaplig rådgivare på Centrum för personcentrerad vård – GPCC, där han bland annat är med och leder ett Europeiskt standardiseringsarbete för patientmedverkan inom hälso- och sjukvården.

Två forskare från Göteborgs universitet fanns med på 2016 års lista, Kaj Blennow och Karl Swedberg.

2017 Highly Cited Researchers (Clarivates webbplats)

Listan över världens topp-en-procent mest citerade forskare publiceras av företaget Clarivate som äger flera Web of Science och flera andra webbaserade forskningstjänster. Läs mer om metoden för sammansättning av listan på Highly Cited Researchers: Methodology.

AV:

Artikeln publicerades först på: medarbetarportalen.gu.se

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2013-08-09